Vervolg dagelijks leventje familie de Vos.

2 december 2013 - Singapore, Singapore

Maandag, woensdag en vrijdagmorgen gaan Jesse en Lena nog gewoon naar school. Jesse gaat nu zonder problemen naar school en lijkt het ook leuk te vinden. Het eerste wat hij doet als hij de klas binnenkomt is naar het leeshoekje lopen, nestelt zich in de kussens en gaat lekker in de boekjes bladeren. Ondertussen zorgt hij ook dat hem niets ontgaat. Hij is vrolijk, zeggen de juffen. En daar lijkt het ook op als ik hem wegbreng en ophaal. Lena is minder enthousiast en heeft soms wat moeite met afscheid nemen, maar verder zeggen ze dat ze het heel goed doet en nu soms al Engelse zinnetjes zegt tegen de juf. Lena is niet uitgesproken enthousiast en soms vragen we ons af wat ze er nu werkelijk van vindt. Wel is duidelijk dat ze er veel oppikt en het haar wel degelijk boeit, daar ze thuis tussen de bedrijven er geregeld over verteld, uitlegt en zingt. Verder vindt ze bijvoorbeeld het onderdeel 'show and share' erg leuk. Ieder kind mag volgens een schema een vaste dag per week iets mee nemen van thuis om te laten zien in de klas. Leuk om te zien wat er dan wordt geshowd. Lena heeft o.a. haar roze reiskoffertje, roze spiegel, roze rekenmachientje, roze paraplu, roze shampoo geshowd.
Af en toe hebben we nog wel eens onze onzekerheden of het wel de juiste keuze is geweest ze naar een internationale school te doen waar ze alleen maar Engels en Chinees horen. Maar hier buitenom zijn we erg tevreden en enthousiast over deze school. Met wat een passie wordt hier ‘les’ gegeven en gespeeld met de kinderen. Alles wordt uitstekend voorbereid en het aanbod is erg divers, creatief en onderbouwd. En het enthousiasme en liefde wat hier bij zit van de juffen, daar worden we soms wel een beetje stil van. Zeker als ik dan bedenk dat ze het nog niet zo makkelijk hebben. Sinds wij hier zijn, zit ik met de gedachte te stoeien wat ik er nu van moet vinden het leven hier. Voordat wij hier naar toe gingen las ik fora van expats die allemaal graag in Singapore zijn. Ja, het is laagdrempelig om hier als expat te leven omdat het hier aardig verwesterlijkt is. Toch kan ik niet vol zijn van het krampachtige, gestresste, streberige gehalte naar perfectie en meer. Ja, dan oog ik voor velen ook perfectionistisch, toch ligt dit voor mij hier anders. Er moet veel en lang gewerkt worden en vervolgens is het leven duur hier en heb je het geld dus ook weer hard nodig. Vanmorgen een aardig gesprek gehad met de juffen op school hier. Zij begonnen er toevallig zelf over, want zelf durf ik hier niet snel over van gedachten te wisselen omdat je toch op moet letten wat je over andermans land zegt, vind ik. Ze dachten wel dat het voor ons weer fijn was om naar huis te gaan, toen ze hoorden dat wij binnenkort weer naar huis gaan. Ik vroeg hier op door en ze gaven aan Singapore niet een heel fijn land te vinden om te leven. Ze ervaren veel stress. Ze moeten fulltime werken, kinderen na een werkdag verzorgen en nog helpen met huiswerk. Partner laat thuis van werk. Vervolgens is het leven duur en gaan ze niet op vakantie naar andere landen en winkelen in Orchard Road waar alles schreeuwend duur is laten ze wel. Ik merk dat materialistische zaken hier erg belangrijk zijn. In Singapore heb je het gemaakt als je de 5 C's hebt; Cash, Credit card, Condo, Career & Car. (Over het hebben van een auto en de hoge kosten hiervan heb ik het de vorige keer gehad. Wij wonen in een condo waar we 5500 dollar/ruim 3000 euro per maand voor betalen, wat nog netjes geprijsd is. De school voor de kinderen kost 60 dollar/35 euro voor drie uurtjes per kind. We betalen 7 dollar/4 euro voor een liter yoghurt, 4 dollar/2 euro voor een liter melk, een fles wijn begint bij 30 dollar/18 euro etc.. Om maar even aan te geven dat het echt allemaal duur is.  Veel mensen zijn hier perfectionistisch en willen aan dit plaatje voldoen. Maar dat is erg moeilijk, want het kost hier een vermogen om in een condo te leven, luxe spullen te hebben, je kinderen naar een goede school te doen en auto te rijden. En veel Singaporezen kunnen dat niet of nauwelijks betalen. Het gevolg is dat veel Singaporezen ongelukkig zijn en dat is ook wat de cijfers uitwijzen. En ja, daarom is mijn conclusie dat Singapore een geweldig land is als je veel geld hebt, daar echt alles (veel) geld kost. En als ik menig expat om mij heen zie die (bijna) alles vergoed krijgen van de baas, dan denk ik dat het wel lekker leven is hier. Maar belangrijk is ook dat je hier van moet houden en het je ding moet zijn.
Het kan zijn dat mijn bevindingen en conclusies niet kloppen, maar het is in ieder geval iets wat mij wel bezig houdt. Ik realiseer mij wel dat het overal wat is en er zijn ook genoeg positieve leuke dingen te benoemen van Singapore. Altijd lekker weer, schoon, gestructureerd wat ook zijn goede kanten heeft, etc..
Gisteren was er ook kerstfeest op school. Ja, hier staat alles al in het teken van kerst. Begin november kwamen de eerste kerstversieringen overal in Singapore al tevoorschijn en schalden de eerste kerstliedjes al door de boxen.
En wat ook weer een enthousiaste inzet van het team! Lena en Jesse hebben zich leuk vermaakt en vonden alleen de Kerstman niet echt leuk. Dus hier ook maar niet veel aandacht aan geschonken. Hier in Singapore kennen ze het sinterklaasfeest niet en wordt hier door de lokale bevolking niets aan gedaan. Echter, de Nederlanders hebben hier wel een jaarlijkse traditie in gezet en wel de intocht van Sinterklaas. Bijzonder was het wel. In de hitte wachten tot het spannende moment aanbreekt en Sint met zijn Pieten op de boot de hoek om komt, dat is toch wel apart. Lena is dicht bij ons gebleven en heeft het allemaal stilletjes aanschouwd. Jesse vond het allemaal maar eng, maar de pepernoten van de pieten brachten hem over de drempel en ja hoor hij struinde alle pieten meerdere keren af voor de pepernoten. Hierna naar de Hollandse Club om daar het sinterklaasfeest compleet te maken met een clown en natuurlijk Sinterklaas en zijn pieten. Ook kregen ze een cadeau. De kinderen hebben ook hun schoen ook gezet, al was het even creatief zijn zonder schoorsteen. Lena bedacht dat de schoen zetten op het dakterras wel de oplossing zou zijn omdat het paard altijd over de daken loopt en zo dus ook hun schoen niet kon missen. Ook nog gezellig met Isabel en Adriaan pepernoten gebakken om nog wat meer in de sinterklaassferen te komen en we toch wat schaars in het Sint snoepgoed zitten hier.
Johan heeft het erg druk gehad en heeft eigenlijk non-stop gewerkt met wat uurtjes slaap er tussen. En ook het weekend. Afgelopen dinsdag kwam hij total loss thuis en gaf hij aan dat dit toch eigenlijk wel te gek was. Als Johan dat zegt.
Woensdag tot en met zondag vrij geweest om bij te tanken. Veel geslapen en nog wat leuke dingen gedaan met elkaar. Om alvast te wennen aan de kou, zijn we naar een sneeuwhal geweest. Ons dik ingepakt en van de ijsiglo glijbaan gegleden, van de sneeuwbaan gegleden met een band en nog wat in de sneeuw gespeeld. Het bekende riedeltje speelde zich weer af bij de kinderen. In het begin veel lol en na een tijdje verdriet om de kou. Wij vonden het eigenlijk best wel even lekker. Ook wel apart natuurlijk. Want even later sta je weer in je korte broek met 30 graden buiten. Hierna met de Bushopper door Singapore gereden. Even kijken of we niets gemist hebben de afgelopen maanden en volgens mij niet.
En een dagje Legoland in Maleisië. Dit is niet ver weg. Binnen anderhalf uur waren we er en dan zit de meeste tijd eigenlijk in het halen van je stempeltjes bij de grenscontrole. Het is erg groot en genoeg te doen. Wij vonden toch de miniatuurlego kunstwerken het leukst. Verder in wat attracties geweest.
Verder misschien wel leuk om te weten dat de deadline van het project van Johan zijn werk behaald is. Daarvoor zijn we toch tenslotte hier. Het is nog wel zo dat er nog aardig wat puntjes op de i gezet moet worden. Hier zal Johan in januari toch nog voor terug moeten komen. Nu gaat Johan nog bij een ander bedrijf machines installeren. Alleen komen de containers niet door de douane heen, tot nu toe. Dus vast wat puntjes op de i bij het vorige bedrijf en zodra de containers binnen zijn hard aan de slag totdat we naar huis gaan en ook hier in januari en februari mee verder. Toch zal dit misschien een reden zijn dat we nog wat dagen langer blijven, maar daarover de volgende keer meer duidelijkheid.
Fijne Sinterklaas!

1. Nellie:
    2 december 2013
    Jullie maken leuke dingen mee maar toch heel fijn dat het vertrek steeds dichterbij komt. Geniet nog even van het heerlijke weer dan gaan we thuis weer van elkaar en andere leuke en gewone dingen genieten.
  2. Daniel en Paulien:
    4 december 2013
    Hoi Johan, Bea, Lena en Jesse

Leuk om te lezen hoe het leven daar is. Wat een prijzen voor een liter yoghurt en melk. Geniet nog lekker even van de zon en alle leuke dingen in Singapore!
    We zien jullie snel weer, gezellig!

Groetjes Daniel en Paulien
  3. Agnes:
    5 december 2013
    Hoi Bea, leuke reflextie op het leven in Singapoor! Ook gezellig dat jullie binnenkort weer terugkomen. Carlijn vroeg pas nog of Lena wel weer op tijd terugis om op de sloot te kunnen schaatsen.
    Groetjes, Agnes