Ons dagelijks leventje in Singapore.

21 november 2013 - Singapore, Singapore

Bijkomend van alle indrukken en belevenissen op Bali zijn de kinderen in diezelfde week weer naar school gegaan en hebben we onze eerste Halloween ervaring meegemaakt. In onze condo werd er een Halloween feest gegeven. Eerst werd er lekker gegeten van het lopend buffet.Vervolgens werden er een reeks aantal spellen gedaan voor de kinderen en als afsluiter werd er langs de deuren gegaan voor het ophalen van snoep. Toch apart. Er werd gezegd een tas mee te nemen en deze was dus nodig om de handen vol snoep die je krijgt aan te nemen. Moesten we duidelijk even aan wennen. Op school hielden ze Lena ook een schaal vol snoep voor en Lena, die het principe dus al eerder doorhad, pakte meer dan een snoepje. Dus ik Lena even duidelijk uitleggen dat een snoepje wel genoeg was. Maar toen kreeg ik van de juf uitgelegd dat dit de bedoeling was. Dus we kunnen voorlopig vooruit met het snoep in huis en daar ben ik natuurlijk heel blij mee, dat snap je.
De kinderen moesten ook verkleed gaan. Ik op school gevraagd of ik even voor een dag wat kon lenen en zo geschiedde. Lena als Aladin en Jesse als Spiderman.
Lena helemaal in haar nopjes. Jesse in eerste instantie ook. Hij was druk rond aan het rennen in zijn  pak met een big smile en hij wilde ook nagellak net als Lena. Maar toen we naar het feestje gingen, was het toch iets minder leuk in het begin. Het was leuk hoe iedereen zijn best gedaan had en zo weer wat mensen te spreken. Ik ben die zaterdag met Lena en Jesse naar de Chinese en Japanese Gardens geweest. Mooi park met ook een schildpadmuseum. In het schildpadmuseum hebben we erg lang doorgebracht. Lena en Jesse vonden het erg leuk hier. Er waren schildpadden achter glas die ‘gevaarlijk’ zijn en veel schildpadden die er los liepen. Lena vond dit erg leuk en een klein beetje spannend en was druk met eten geven en aaien. Jesse heeft alles van een afstandje bekeken en eten gegeven en vond het dan wel heel leuk. Maar zodra er een schildpad te dicht bij hem kwam, vond hij het minder leuk. Nog wat torentjes ingeklommen en het was een geslaagde middag! Ook de dinsdag er na hebben we een hele geslaagde middag in Haw Par Villa gehad! Een park met de meest ‘bijzondere’ beelden. De kinderen hebben zich daar vermaakt en ik heb vooral lopen bedenken wat ik er van moest vinden. Tevens dacht Lena erg leuk mee om grappige foto’s van hen met de beelden te maken. Ook had Lena het over een slang toen ik haar met Jesse op de foto wilde zetten. Ze deed ook wat 'moeilijk', wat ik na een tijdje snapte. Er zat een echte slang op de plek waar ze moesten gaan staan van mij. Dat was wel even spannend. Dus de foto daar ook maar niet gemaakt, maar wel van de slang. De zaterdag er op zijn we met zijn allen weer een keer naar de dierentuin geweest. Dit keer waren de hoogtepunten toch wel de olifanten die in bad gingen, het voeren van de olifanten en de giraffen en het rijden op een olifant! Lena vond het vooral erg leuk, durfde alles en vond het een beetje spannend. Jesse vond het spannender en vond de olifanten voeren het meest eng, giraffen voeren spannend maar toch ook wel leuk en op de olifant ging hij rustig zitten wat wij weer niet hadden verwacht.  ’s Middags ging het hard regenen en onweren, waardoor we toch echt even binnen patat en ijs moesten gaan eten. Hierna toch nog even door de regen gelopen. Dit is minder erg als het nog steeds warm blijft. De temperatuur blijft hier gewoon altijd rond de 30 graden. Het regent en onweert iets meer en dit kan aardig tekeer gaan. Dan kun je beter echt binnen zitten. Gelukkig reageren de kinderen er niet bang op en benoemen ze het riedeltje die ik in het begin aan hen uitlegde als het weer zo ver was: ‘Het is niet erg hè, want we zijn binnen, de wolken botsen tegen elkaar aan.’ De paraplu wordt hier voor twee doeleinden gebruikt. De zon en voor de regen. De meeste lokale mensen houden hier niet van de zon en de warmte. Daarom gaat ook vaak de paraplu uit als de zon schijnt. Na wat navraag brengen de meeste mensen binnen in de airco door en in de shopping malls om te shoppen. Klinkt voor mij niet echt aantrekkelijk, maar zij snappen weer niet dat ik van de zon hou en naar buiten ga als het niet regent en het  lekker weer is en de zon schijnt. Zaterdagavond weer een gezellig samenzijn met mensen uit de condo gehad. Iedereen had wat te eten en drinken mee genomen waar we met elkaar van gegeten hebben, spelletjes voor de kinderen en gezellig praten. Ondertussen rommelen we wat door met zwemmen, knutselen, speeltuintjes en met andere kindjes spelen. Verder verbazen wij ons over hoe duur het hier is om een auto te hebben. Het kopen van een auto begint bij  80.000 dollar. En daar komt bij dat je niet zo maar een auto kan kopen. Je moet toestemming krijgen om een auto te mogen bezitten en zo’n toestemmingsverklaring is maar 10 jaar geldig en kost zo rond de 20.000 dollar. En na die 10 jaar begint het hele riedeltje weer opnieuw met weer de bijhorende kosten daarbij. De auto moet dan namelijk weer naar de sloop of geëxporteerd worden. In elke auto zit een cashcard voor het rekeningrijden. Tijdens spitsuren wordt op bepaalde plekken dan automatisch geld afgeschreven en je kunt er in de parkeergarages mee betalen. De reden hierachter is de kleine woonoppervlakte met verhoudingsgewijs veel mensen en daardoor veel hinder van files en dit zo veel mogelijk in de hand wil houden. Zo is het ook dat je bij de grenscontrole voordat je Maleisië binnenrijdt een volle tank moet hebben. Hiermee willen ze voorkomen dat er goedkoop getankt wordt in Maleisië en er meer gereden gaat worden in Singapore. Dus wij vervoeren ons, heel wat goedkoper, van het begin af aan met de taxi, bus of metro. En ook hier horen weer regeltjes bij. Dat je je kinderwagen in moet klappen (ook al heb je honderd boodschappen tasjes er aan hangen en twee kinderen bij je) als je de bus in gaat en dat je niets mag eten en drinken op de MRT stations en in de MRT zelf. Gelukkig, ondanks het feit dat ik gewoontegetrouw even een slokje drinken nam omdat ik dit zo gewend ben en de regels mij niet zo eigen zijn, is mij twee keer toe de 500 dollar die je hiervoor bekeurd zou krijgen bespaard gebleven. Het zijn bij waarschuwingen gebleven. Het voordeel is wel dat het brandschoon is en niet stinkt.
En zo zijn er wel meer dingen waar wij ons over verbazen, maar dat is natuurlijk niet gek in een andere cultuur/land  en wij weer andere dingen gewend zijn. Het is in ieder geval wel een georganiseerd geheel met strakke regeltjes waar niet van afgeweken moet worden en anders is er stress in de tent. Dat merken we zo onderweg maar ook Johan op zijn werk.
Nou, dit was het weer even voor deze keer en het beste allemaal!

1. Marja:
    21 november 2013
    Wat een geweldige foto's, erg leuk om te zien!
  2. Miranda:
    21 november 2013
    Leuk weer om te zien dat jullie het zo leuk hebben, kunnen jullie wel weer wennen in het "saaie" koude Nederland?
  3. Daniel en Paulien:
    21 november 2013
    Wederom weer een super leuk verhaal!! Ik zie jullie al gaan langs de deuren met halloween! Komen jullie volgend jaar met Halloween bij ons maar een snoepje halen hihihi... Geniet nog lekker van de zon in Singapore want hier word het koud. Leuke foto's zeg!! Geweldig hoe Lena op de foto staat bij de beelden!
    Heel veel plezier nog!

Groetjes Daniel en Paulien