Ons nieuwe appartement en onze belevenissen.

19 augustus 2013 - Singapore, Singapore

Zoals beloofd mijn verhaal over onze nieuwe appartement en de belevenissen die we tot nu toe nog mee gemaakt hebben.
Op de foto’s kun je zien hoe ons appartement er uit ziet. De inrichting is wat karig maar goed te doen. Eigenlijk wel handig. De kinderen hebben de ruimte. Er mag nu zelfs binnen gefietst worden en dat is natuurlijk helemaal leuk. En het is wel makkelijk bij/schoon te houden. Tot nu toe zijn we erg weinig binnen. Of we zijn er op uit of zitten boven op ons dakterras. Hier zijn we zo blij mee. Het is er lekker koel en groot genoeg om te kunnen eten, relaxen in de hangmatten en te spelen. Ideaal dus. Ook een van mijn lessen hier is toch dat je niet veel nodig hebt om het goed te hebben. Ik had hier nogal last van met inpakken thuis dat ik zo ongeveer onze hele inboedel mee wilde verhuizen en nu ook met het kopen van meubels wilde ik meer kopen dan ik uiteindelijk heb gedaan. Maar uiteindelijk zie ik dat minimaal ook goed en genoeg kan zijn. En soms nog handig en goedkoop ook. Het appartement is best ruim van opzet. Een best ruime keuken en woonkamer. Drie slaapkamers met twee badkamers/wc’s. Dit zijn de kamers van Johan en mij, Jesse en de logees. Lena slaapt in de maidroom. Echt schandalig hoe klein. Zie foto’s. Er past een eenpersoonsbed in en dan is het ook echt klaar. En dan hebben ze nog een kleine wc ruimte met daarin een douche. Ze moeten dus eigenlijk op de wc douchen willen ze zich kunnen douchen. En dat is dan hun leefruimte. Verder werken ze zes dagen in de week en zijn ze op zondag vrij en gaan ze vaak een dagje uit met andere maids. Als ze het slecht treffen moeten ze ook op zondag werken om bijvoorbeeld de auto te wassen die dan thuis staat, omdat er niet gewerkt wordt. Lena slaapt dus in de maidroom en wilde dit zelf. Ze heeft geen airco, maar lijkt hier geen last van te hebben. Wel komt ze nog af en toe bij ons liggen ’s nachts, maar dit hebben we negen van de tien keer niet door. Thuis deed ze dit ook al en hadden we het ook wel eens niet door. Maar nu helemaal niet, omdat ze overdwars aan ons voeteneind gaat liggen. Er is tussen ons in in dit bed geen plek namelijk.
We zitten royaal in de zwembaden, waar de kinderen geen genoeg van kunnen krijgen. En het is er erg rustig, dus hier alles behalve vroeg naar buiten rennen om je handdoek op een ligbed te leggen. Eind van de dag is het op zijn drukst, maar dan is het nog op twee handen te tellen. Verder is er een mix aan nationaliteiten in deze condo. Wij zijn wel de enige Nederlanders. Dat vind ik op zich wel jammer, maar aan de andere kant is het er tot nu toe nog niet van gekomen om ons überhaupt te integreren. En de mensen hier zijn wel aardig. Afgelopen zondag ook met de Engelse mensen tegenover ons, waar ik de eerste dag dat we hier kwamen wonen ook wat gedronken heb met de kinderen, een leuke tijd in het zwembad doorgebracht. Zij hebben een dochtertje van 2.5 jaar, wat Lena wel leuk vindt.
Verder zit de winkel (wel wat duurder dan de lokale winkels), foodcourts en PlayDays (pre-school) naast onze condo. En twee minuten lopen een park met speeltoestellen voor de kinderen. Tegenover ons stopt ieder half uur een bus om naar de MRT te kunnen reizen of de wat goedkopere winkels voor de boodschappen. Dit is echt nog een bus terug in de tijd. Er is een buschauffeur en een meneer die contant met je afrekent. En deze bus is alleen bedoelt voor de mensen uit deze wijk.
Toch vind ik het niet zo aantrekkelijk om met het openbaar vervoer te reizen en doe ik dit lang niet altijd. Is toch wat ingewikkelder met kinderen. Pak toch gemakshalve vaak een taxi, maar is dus wat duurder.
Vrijdag 2 augustus zijn Willem en Lineke aangekomen en hebben een goede reis gehad. Vrijdagavond en zaterdag lekker rustig aan gedaan en in en om het huis  ons vermaakt. Zondag zijn we met zijn allen naar het Bukit Timah Nature Reserve geweest. Dit is een natuurgebied net buiten het centrum. Wel bizar hoe je net buiten de drukte opeens weer midden in de natuur zit. We hebben een stuk, zover dit mogelijk was met de kinderen, gewandeld. Ik kan nu heel stoer zeggen dat we met zijn allen de hoogste berg van Singapore hebben beklommen, maar als ik dan zeg dat het om 163,63m hoogte gaat, komen we denk ik niet meer zo stoer over. Haha! Tijdens de wandeling hebben we voornamelijk apen en vlinders gespot. Grappig om de reacties van Lena en Jesse te horen en zien als we zomaar aapjes tegen komen onderweg. Je schijnt wel echt uit te moeten kijken en afstand te moeten houden. Ook hangen er hier in Singapore affiches dat je je huis in en rondom schoon moet houden om apen op afstand te houden. Ik heb tot nu toe nog geen aap in onze keuken aangetroffen:).
’s Avonds zijn Lineke en ik nog naar Orchard Road geweest en de vele vele shopping malls afgestruind. En zo maar in een keer geslaagd voor een jurkje voor Mirjam (Johan zijn zusje die volgende week gaat trouwen) haar bruiloft.
Maandag zijn Lineke en Willem samen op pad geweest en heb ik rustig aan gedaan met de kinderen.
Dinsdag ben ik ’s avonds met Lineke en Willem naar ‘Songs of the Sea’ op Sentosa Island geweest . Een grote show op het strand met o.a. muziek, lasers en vuurwerk.
Woensdagavond hebben we met zijn allen een rivercruise gedaan. Mooi vanaf het water met de immense gebouwen en in het donker met alle lichtjes. Hier is het namelijk 19.30 uur al donker.
Donderdag zijn we naar het Jurong Birdpark geweest. Diverse vogels en vogelshows bekeken en uiteraard nog in een water en speeltuin gespeeld.
Vrijdag was het National Day. Dit wordt ieder jaar gevierd ter herdenking van de onafhankelijkheid van Singapore van Maleisië in 1965. Er is op deze dag een National Day Parade, een toespraak van de premier van Singapore en vuurwerk. Wij zijn ’s middags naar Marina Bay gegaan en hebben daar staan wachten voor het vuurwerk. Johan sloot hier ook bij aan. Het was mooi, maar valt toch tegen als iedereen er zo vol van is van te voren en met grote getale uren staan te wachten. Je gaat dan toch heel veel verwachten. Maar het was mooi. Verder waren vele statieven en camera’s met grote lenzen er voor uitgestald. En die werden ook weer even op Jesse gericht alsof ze een koningskind zagen, zo waren ze foto’s aan het maken. Het is blijkbaar normaal om dit te doen. Mensen zitten gewoon aan ze en soms zelfs kusjes geven en maar roepen ‘So cute! So handsome!’. En de vraag die we veel krijgen die ik nog steeds niet snap is of het een tweeling is. En hoe oud ze zijn. Als we de leeftijd van Jesse zeggen vallen ze ook bijna achterover.
Zaterdag heeft Johan ’s morgens nog even gewerkt en zijn we ’s middags na het middagslaapje van de kinderen met zijn allen naar de East Coast geweest. Een mooi strand en boulevard waar de kinderen zich in het zand hebben vermaakt en we met elkaar gegeten hebben. Hierna nog voor een uur een familiefiets gehuurd om een stuk langs de East Coast te fietsen. Toch wel lekker na een aantal weken niet gefietst te hebben wat ik thuis toch wel met regelmaat doe.
Zondag zijn we met zijn allen naar het eilandje Pulau Ubin geweest. Daar mountainbikes gehuurd en het eilandje rond gefietst. Voornamelijk bijzondere krabben, apen en zwijnen gespot. Met de apen hebben we nu wel ervaren dat je op afstand moet blijven. En zeker geen plastic tasjes met eten bij je moet hebben. Er liepen apen met jongen aan hun buik en er was een aap die nogal boos deed tegen de mensen die te dichtbij kwamen en op ze af kwam. En ja, toen werden er wel wat snelle stappen achter uit gedaan. En er werden wat plastic tasjes van mensen verorbert.
Maandag even rustig aan gedaan in en om het huis.
Dinsdag zijn Willem en Lineke vertrokken richting Maleisië en zijn de kinderen en ik naar de Hollandse Club geweest. Dit keer een leuk contact gehad met twee Nederlandse vrouwen. Eentje die net een half weekje hier is. De andere sinds afgelopen januari. Verder deze week nog druk geweest om nog kleding voor de kinderen te kopen voor de bruiloft van Mirjam. Dit viel nog niet mee. Lena heeft toch wel haar specifieke wensen. Ze wil goed kunnen dansen (d.w.z. dat als ze rondjes draait de rok wijd wordt.) En het liefst roze. Haar wensen zijn gedeeltelijk in vervulling gegaan en daarmee onze wensen ook. Het is een mooie dansjurk geworden wat Lena wilde, maar geen roze wat wij persoonlijk dus niet zo erg vinden. Want er zijn toch wel een aantal uitgedoste licht en knal roze jurkjes de revue gepasseerd. Helemaal goed zo dus. En voor Jesse hadden we iets in ons hoofd, maar dit is hier niet zo veel te vinden. Dus dat wordt nog een uitdaging.
Afgelopen weekend, op zaterdag, met Lena en Jesse een dagje strand gedaan. We hebben dit keer ook de Sentosa express monorail genomen. Je kunt namelijk met de taxi, Sentosa Express of Cable Car op het eiland komen. Johan moest werken en Lineke en Willem zouden eind deze dag weer gezellig voor een weekendje bij ons komen. Ze hebben een paar dagen Maleisië gedaan en hebben het leuk gehad en veel gezien daar. Gisterenavond hebben we afscheid van ze genomen en zijn ze terug gevlogen naar Nederland. Gisterenavond is Edwin (baas van Johan) aan geweest. Hij zal hier zijn als Johan er deze week niet is. Want vandaag net na middernacht zullen wij voor een weekje terug vliegen naar Nederland. We hebben er zin in om iedereen weer te zien! Het wordt een week met veel gebeurtenissen. Eerst zullen we afscheid gaan nemen van ome Adri (oom van Johan) die vrijdagavond, voor ons toch uiteindelijk onverwachts, is overleden. Heel verdrietig. We vinden het fijn dat we hier bij kunnen zijn. Hierna de bruiloft van Mirjam en de doop van Lynn. Heel dubbel gevoel als ik dit zo achter elkaar neerschrijf. Maar zo is het leven, zeggen ze dan. Dat blijkt hier maar weer.
Lieve mensen, tot snel weer!

1. Anita van Vliet:
    19 augustus 2013
    Jeetje, wat kan je toch veel meemaken in korte tijd! Weer ademloos het verslag te lezen, leuk!! Heel veel plezier in Holland en daarna..... Voor je het weet is het al weer oktober!
    Groetjes, Anita
  2. Marja:
    19 augustus 2013
    Wat hebben jullie weer veel leuke dingen gedaan, fijn om te lezen! Goede vlucht en geniet van de week in Nederland.
  3. Petra V.:
    Hoi allemaal,
    Had nog niet alle foto's goed bekeken, vanavond even lekker de tijd voor genomen. Jullie hebben echt veel meegemaakt de afgelopen tijd, natuurlijk ook heel vervelende dingen zoals de verhuizing en de ziekte van Johan maar jullie hebben ook echt veel supergave dingen gedaan zeg! Er zitten echt prachtige foto's tussen en wat bijzonder dat Lena en Jesse 'doodgewoon' door het tropische woud wandelen of een drankje nemen op een supertree!!
    Heel veel plezier in Nederland en een goede heen en terugreis (zonder heimwee) gewenst!
    Groetjes Petra
  4. Daniel en Paulien:
    20 augustus 2013
    Wat een leuk verhaal!! En wat een leuke dingen hebben jullie gedaan en gezien! Mooie foto's!!!
    Welkom thuis voor een weekje! Misschien zien we elkaar van de week nog wel even.. En daarna weer heel veel plezier in Singapore!!

Groetjes
  5. Daniel en Paulien:
    20 augustus 2013
    Hoi Johan en Bea,

Sorry wat ik helemaal vergeet:....
    Gecondoleerd met het overlijden van Johan zijn oom. Heel veel sterkte toegewenst.
    Jullie gaan een week tegemoet met veel verschillende emoties maar wel heel fijn dat jullie in Nederland zijn...

Groetjes Daniel en Paulien
  6. Martine:
    22 augustus 2013
    He Bea en JOhan. Als het goed is zijn jullie nu in NL. Maar waarschijnlijk zie ik jullie niet. Gecondoleerd met Johans oom en verder een fijne tijd en bruiloft gewenst in NL !!!

Fijn dat jullie nu een goed appartement hebben. Leuk dat jullie zo ontzettend veel hebben ondernomen en daardoor gezien hebben. Zo leer je het land wel goed kennen! Wij hadden ook een Maids room, is inderdaad echt schandalig klein. Maar ze waren er in Dubai blij mee, omdat ze anders in een appartement sliepen met soms 40 personen, waar wij met zijn vieren zouden wonen.
    En bijzonder he dat ze zo vrij zijn met kinderen. Bij ons kwamen ook allemaal mensen of ze met Dante op de foto mogen. Echt bijzonder. Ook wel leuk, omdat wijzelf onze kinderen ook bijzonder vinden en dat dat dan wordt bevestigd.

Liefs van ons
  7. Danielle:
    26 augustus 2013
    Lieve Bea, Johan, Lena & Jesse,

Nog een paar uurtjes en dan weer terug richting Singapore, na een zeer hectische week voor jullie.
    Leuk jullie weer even gesproken te hebben gisteren.
    Wij wensen jullie een fijne terugreis, ga er wat moois van maken de komende tijd.

Liefs Rich - Daan
  8. Petra Klerks:
    27 augustus 2013
    Hoi Bea, Johan, Lena & jesse,

Ik ben net terug van camping vakantie in Duitsland en dit is mijn eerste dienstje weer. ik had nog wat tijd over om even een kijkje in jullie Singapore wereldje mee te kijken. Veel te beleven , te zien en te ervaren. Bijzonder hoor. Geniet er maar van alles wat er op jullie pad komt vooral leuke dingen natuurlijk.

groetjes petra klerks
  9. Mariska van Zuijlen:
    2 september 2013
    Hoi Bea,

Wat een late reactie van mij..
    En wat is er veel met jullie gebeurt zeg.. Ben beniewd hoe het verder met jullie gaat. Tip, laat je kinderen veel (grote) tekeningen maken en hang die op de muren! ik wens jullie een fijne tijd toe met mooie avonturen!