We zijn weer terug in Singapore.

4 september 2013 - Singapore, Singapore

We hebben al weer ruim twee weken achter ons liggen, sinds ons laatste verslag.
We zijn terug gevlogen naar Nederland. De reis ging een stukje beter dan de eerste keer. Het was nu niet zo warm en dit scheelde al een stuk, daar we ons de vorige keer niet zo veel raad mee wisten. Verder hebben de kinderen meer geslapen en weinig tot niet gehuild. Toch jammer dat er een Fransman (Bedankt meneer de fransman, want nu kom ik echt nooit meer in Frankrijk samen met Johan.) even kwam zeggen dat hij niet had kunnen slapen van ons en wel meerdere mensen. Ik deed dit af met onze excuses en te zeggen dat we ons best deden. Nu, hij kon ons vertellen dat hij toch zo wel kon zien dat we dit niet deden. Johan is hier nogal gevoelig voor en was er even van van de leg en ik ben eens rond gaan kijken en mij viel op dat deze beste man helemaal niet bij ons in de buurt zat en zo’n beetje het hele vliegtuig op zat te fokken. En dit idee werd gelukkig bevestigd door meerdere passagiers en gaven gelukkig ook nog aan geen last van ons te hebben.
Eenmaal in Nederland begon het al heel leuk dat Lynn een van de eerste  was die we mochten zien. Mijn broertje, schoonzus, dochterlief Lynn en mijn moeder haalden ons op. Helemaal leuk! De rest van de dag bij onze (schoon) ouders geweest.
’s Avonds zijn Johan en ik bij Rini en Adri thuis geweest. Dit was verdrietig, maar ook fijn om te kunnen doen. De volgende dag was het afscheid en was een mooi afscheid.
Donderdag druk met de voorbereidingen van de bruiloft van Johan zijn zusje en zwager. En toen was het vrijdag zo ver. Een schitterende, stralende dag met een mooi en gelukkig bruidspaar die ons een mooie en zonnige dag hebben laten mee beleven.
Zaterdag bij familie Verburg alsnog verjaardag van Lena haar vriendinnetje Famke gevierd met cadeautjes en patatjes. Was ook gezellig en erg leuk ze weer te zien.
Zondag dopen van Lynn en ook de doop van Lynn haar moeder Manouk en belijdenis van Ben en Manouk. Een waar feest!
Maandag weer voorbereidingen getroffen, met hulp van moeders wat wel heel fijn was, voor de terugreis naar Singapore die avond. Rini heeft ons gezellig naar Schiphol gebracht en uitgezwaaid. Deze reis ging weer een stukje beter en de kinderen hebben best lang geslapen. Misschien omdat ze nu wat lekkerder lagen? Er was daardoor echter geen plek voor mij en ik heb mij maar op de grond laten neerstrijken, wat de steward gelukkig bij uitzondering goed vond. Ligt niet heel comfortabel. Maar als de kinderen lekker konden slapen, vond ik het al lang best. En het kunnen liggen i.p.v. zitten is ergens ook wel weer fijn.
Terug in ons appartement werden we verwelkomd door Mirjam en Gert. Zij waren een dag eerder vertrokken en hadden al een nacht in ons appartement geslapen. Een begin van een gezellige week met hen.
Mirjam en Gert zijn verrast met de door ons zelf versierde bruidssuite waar de kinderen helemaal trots op waren. Gelukkig vonden Mirjam en Gert het ook leuk en troffen de kinderen ook iets aan op hun slaapkamer bij terugkomst.
Woensdag en vrijdag zijn Lena en Jesse weer naar school geweest. Lena was bezig geweest met het schrijven van haar naam en zegt al wat Engelse woordjes tegen de juffen. Woordjes zoals please, thank you en nose. Verder begon ze thuis ook het liedje: ‘Head, shoulders, knees en toes.’ te zingen. Jesse heeft het er nog moeilijk mee. Het bijzondere is wel dat als ik thuis duidelijk vertel en uitleg dat hij weer naar school gaat hij nog niet echt reageert en bij school nog meehelpt met de kinderwagen over de drempel te sjouwen en zelf rechtstreeks naar zijn klas toe loopt (allemaal momenten dat ik zou denken: 'Nu ga ik tegenstribbelen.') en begint te huilen als hij in de klas is. En de juffen lijkt hij ook wel leuk te vinden, aangezien hij ze knuffelt, uitzwaait en kusjes geeft bij het weggaan. Het vreemde zonder ouders lijkt nog de overhand te hebben voor zijn verdriet. Afgelopen maandag had hij wel al wat meer contact gezocht met andere kindjes en er wat meer bij gezeten. We zijn benieuwd welke kant dit opgaat. Lena kwam gisteren helemaal gelukkig van school terug met een zelf gemaakte ketting van pasta en een Engels liedje dat ze geleerd had.
Vorige week donderdag zijn de kinderen en ik met Mirjam en Gert een dagje naar Sentosa Island geweest. We zijn met de Cable Car naar Sentosa Island gegaan en zijn naar de Butterfly Park en het S.E.A. aquarium geweest. Lena was niet bang om enkele dieren vast te houden en/of te aaien. Van Jesse hoefde dit niet en hield een zekere afstand. De vele verschillende soorten vissen in alle maten maakten wel indruk op de kinderen. Tussendoor zijn we nog naar het strand geweest. Gezeten, gegeten, gevliegerd, gezwommen en gespeeld. Zaterdag ben ik met Mirjam & Gert de Tree Top Walk gaan lopen. Een warme, maar leuke wandeling. Opvallend om weer te ervaren hoe rustig het is over zo’n hele dag. Geen rijen, geen drukte dat je ergens op tijd moet zijn om de drukte voor te moeten zijn. Met zo veel inwoners in een betrekkelijk klein land, verwacht je meer drukte maar het is vaak overal in zekere zin ‘rustig’ te noemen. Iedereen doet het rustig aan en helpt elkaar. Geen druk opgefokt gebeuren.
Zondag met zijn allen naar de Singapore Zoo geweest. Veel dieren gezien. Jesse wilde  nu wel af en toe een dier aaien, maar ze waren hem vaak te snel af. Aan het eind van de dag ons met een luxe taxi naar huis laten brengen. Het is hier nog wel eens zo dat je op bepaalde tijden erg lang op een taxi moet wachten. En hier heb je niet altijd zin in zoals nu het geval was. Dit zijn dan taxi’s die een vaste hoge prijs hebben en zo mensen rijden die dit er wel voor over hebben om maar niet in die lange rij te hoeven staan. Dit zijn de enige momenten dat we dan zien dat er nog meer mensen zijn. Maar ook dan blijft iedereen rustig en netjes op zijn plek staan en zijn/haar tijd afwachten alsof ze alle tijd van de wereld hebben.
Deze dag afgesloten met een etentje in onze wijk.
Maandag zijn Mirjam & Gert mee geweest met de kinderen naar school brengen en hebben afscheid van ons genomen om verder richting huis te gaan. Wij gaan ons dagelijks ritme hier oppakken en hierover lezen jullie vast snel weer een keer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lineke:
    7 september 2013
    Hoi! Wat leuk om jullie belevenissen weer te lezen en om de foto's te zien! Jullie hebben weer veel leuke dingen gedaan! En wat leuk om te lezen dat Lena het zo naar haar zin heeft op school en al Engelse woordjes gaat zeggen. Hopelijk gaat het bij Jesse ook steeds beter om afscheid te nemen! Succes met het oppakken van je dagelijkse ritme! Daar ben ik deze week ook weer mee begonnen...:) x
  2. Martine:
    7 september 2013
    He Bea
    Super leuke en hele mooi foto's. Ik zou bijna (als ik geld had en geen vliegangst) op het vliegtuig stappen. Er is zoveel te zien daar! Dat was in Dubai dus niet het geval.
    Zijn de kids nu naar school?? Leuk en ze leren snel en op die leeftijd maakt taal (i.v.m. contacten leggen) nog niet zoveel uit. Nog veel plezier. X uit IJsselstein
  3. Anita van Vliet:
    8 september 2013
    Mooi verslag en prachtige foto's weer! Ik vind jullie en zeker jullie kids wel een stel helden met al die beesten hoor!
  4. Familie de Vos:
    9 september 2013
    Mooie foto`s schat!
  5. Daniel en Paulien:
    9 september 2013
    Hoi Johan, Bea, Lena en Jesse

Jullie avontuur is weer begonnen! Leuk jullie in Nederland heel even gezien te hebben, nu op naar deel 2. WOW wat een mooie foto's en leuke dingen hebben jullie gedaan! Leuk om alles zo te lezen.

Heel veel plezier daar!
    Groetjes Daniel en Paulien
  6. Marieke:
    18 september 2013
    Wat een leuke foto's! Jullie zijn druk geweest:) Gelukkig nu met leuke dingen!