Tioman Island en nog andere leuke dingen.

21 oktober 2013 - Singapore, Singapore

Zoals Johan al aan gaf wil ik graag iets vertellen over onze dagen op Tioman Island.
We zijn hier zondag 6 oktober, de dag na Jesse zijn verjaardag, naar toe vertrokken met elkaar. Vroeg op (5.30 uur) om eerst 3.5 uur met de taxi naar Merssing in Maleisië en vanaf daar nog 1.5 uur met de boot naar het eiland te gaan. Leuk om snel al het verschil te zien tussen Singapore en Maleisië. Geen hoogbouw en veel groen/palmbomen. En allemaal veel ouder en minder proper. Ook is alles veel goedkoper. En niets gaat precies op gezette tijden, zo ook onze reis.
Toen we ‘s middags aankwamen hebben we ons eerst geïnstalleerd in onze chalets van het Berjaya Resort. Een mooi resort en chalets. Het was ook lekker rustig. We hebben ons de rest van de dag vermaakt met zwemmen in het zwembad van het resort. Lekker gegeten in het resort en wat rond gelopen en gekeken. De apen en varanen kwam je ook erg dichtbij huis tegen.
Maandag hebben we met elkaar een junglewandeling gemaakt van de ene kant van de berg naar de andere kant van de berg. En toen zijn we weer terug gebracht met een 4x4 auto en hebben we ook onderweg weer genoeg kunnen zien.
Eenmaal terug zijn Johan en ik gaan snorkelen en de rest is gaan zwemmen.
Het was al laat en ze beloofden ons niet zo veel omdat het al laag water was. Toch wilden we het al eens gaan bekijken onder water. We kregen onze benodigde spullen en werden naar een eilandje wat verder op zee gebracht met een bootje. We dachten dat we bij het bijbehorende vlonder gebracht zouden worden en ons rustig konden installeren maar we werden een beetje plompverloren midden op zee uit het bootje gedropt. Johan had geen zwemvest aan gedaan en ontdekte gelijk eigenlijk al dat hij deze wel mistte. Dus al spartelend probeerden we ons klaar te maken voor het snorkelen. Op een gegeven moment dacht ik maar eens een blik onder water te werpen en warempel ik zag gelijk twee haaien. Dus ik enthousiast naar boven en meld aan Johan dat ik twee haaien zag! Maar Johan was minder enthousiast en zei: ‘Ik weet niet wat jij doet, maar ik zwem naar het vlonder.’ En daar lag ik met al mijn vrienden in het water. De rest van de tijd heeft Johan eigenlijk een beetje op en rondom het vlonder doorgebracht, want hij had wat last van hoofdpijn. Haha!
Het was de moeite waard! Erg mooi! En verder geen haaien meer gezien hoor.
Wel de volgende ochtend toen Johan en ik weer gingen. Johan heeft er toen een gezien. Heel fijn vond hij het niet, maar het leek te schelen dat hij er nu zelf een gezien had en het ook wel mee vond vallen. ’s Middags zijn we met Lena en Jesse gegaan. In een bootje met een glasbodem, zodat ze mooi naar de onderwaterwereld konden kijken. We hadden ook brood meegenomen, zodat ze de vissen konden voeren en goed konden zien. Ze zijn zelfs ook nog in het water geweest. Uiteindelijk toen ik nog even in het water ging zag ik weer heel mooi een haai zwemmen en ben ik wijselijk eerst naar het vlonder gezwommen, voordat ik het Johan berichtte. Daar ik nogal een eindje alleen van hem vandaan was. En toen gingen we ook maar gelijk meldde Johan, zodra ik op het vlonder zat. Verder lekker aan het strand gespeeld. Gezwommen in het zwembad waar de kinderen ook weer geen genoeg van kregen. Ze worden steeds vrijer in het water. Als we zien hoe we eerst met bandjes om de armen en middel en dicht bij hen het water in gingen en dit nu al heel anders/minder is. We begrepen in het begin namelijk niet dat iedereen van dezelfde leeftijd als Lena en Jesse gewoon zo zonder bandjes het water in sprongen etc.. Maar dit snappen we nu.
Woensdagochtend vroeg rond 8.00 uur weer vertrokken richting huis. Het waren hele relaxte mooie dagen!
Vrijdag zijn we, behalve Johan dan, een dagje naar Sentosa Island geweest. Leek ons wel leuk om aan Johan zijn ouders te laten zien. We zijn met de cable car gegaan. Eenmaal daar een mini wandeling door een mini jungle gemaakt. Hierna naar The Underwater World geweest. Was mooi en vooral de tunnel in het aquarium met de lopende baan sloeg aan bij de kinderen. Verder nog wat rondgelopen, gespeeld en gegeten.
Zaterdagavond met elkaar lekker een grote groepspizza gegeten bij de Italiaan in onze straat en toen was het tijd om afscheid te nemen van Johan zijn ouders. Jammer, maar het was in ieder geval een leuke tijd met elkaar! Lena heeft ook nog wel een paar dagen benoemd dat het toch wel jammer was dat opa en oma niet meer in Singapore waren. ‘Maar ja, papa, mama en Jesse zijn er nog wel gezellig!’ aldus Lena.
Toen weer iets meer ons dagelijks ritme opgepakt. School hebben we ook wat meer verzuimd in deze tijd en nu weer opgepakt. Ze lijken het zich echt steeds meer eigen te maken. De begeleiding van Jesse zijn klas zeggen dat Jesse zijn naam zegt en ook please en thank you. Nu, dat geloven we eigenlijk niet zo, daar hij thuis echt nog niet zijn naam zegt en verder nog bar weinig. Dit hebben we ook uitgelegd aan ze, maar ze zeggen dat het echt zo is. Dus misschien dat Engels zijn eerste moedertaal wordt? Hij zegt inderdaad wel vaak ‘No, no!’ thuis, sinds kort.
En Lena zingt nu regelmatig Chinese liedjes die ze op school leert. Zo zaten we in de taxi toen ze dit voor het eerst hard op zong. Ik had het niet zo door, maar de taxi chauffeur reageerde er op en gaf aan dat het een chinees liedje was wat Lena zong en vertaalde het even voor ons.
En sindsdien zingt ze het steeds meer en ook andere versies. En Jesse herkent het en begint te lachen en doet de gebaren mee. Wel apart, moet ik zeggen. En Lena leert ook steeds wat meer Engelse woordjes en liedjes.
Afgelopen week nog met Lonneke, Quinten en Inske (Nederlandse familie waar we regelmatig contact mee hebben) naar Sentosa Island geweest en daar naar Port of Lost Wonder (waterspeelschip waar we ook met Jesse zijn schoolreisje zijn geweest) geweest. Ons daar een dagje vermaakt wat gezellig was. Nog een Nederlands gezin ontmoet die hier net zijn komen wonen. Ook wel grappig om elkaars ervaringen te delen.
We zijn net nog op een verjaardagsfeestje van Brayden die 7 jaar is geworden geweest. Hij woont ook hier in de condo. Er was een clown die mooie dingen maakte van ballonnen voor de kinderen. Er werden spelletjes gedaan en er was taart en nog veel ander lekker eten.
Dinsdag vertrekken we voor een weekje naar Bali. Hier hebben we erg veel zin in!
Afgelopen zaterdag naar onze leuke knappe dokter geweest voor nog een inenting die Johan hier voor nodig heeft. En Lena voor haar oren, omdat ze nu toch al lang niet goed hoort. De eustachiusbuis zit verstopt dus hebben we spray voor gekregen.
Verder is het zo dat we tot 14 december nog in Singapore zijn en dan ECHT naar huis hopen te gaan.
Nou, de volgende keer hopelijk een mooi verslag van ons over Bali!
We hopen dat het bij jullie allemaal ook goed gaat!
We zijn blij met de post, sms’jes,whatsapp’jes, mailtjes, skypeberichten en reacties op het blog die we van jullie krijgen! Bedankt!

1. Petra Klerks:
    Hee Bea en familie,

Ik heb je belevenissen weer eens bij kunnen lezen. vanacht een slaapdienstje op de Haan gehad. nu is het wachten tot ik naar huis kan want er is een legionellacontrole hier gaande. ik dacht kan maar eens leuk leesvoer tot me nemen dan al die werkmails.
    Jullie maken mooie en bijzondere dingen mee hoor, dat is te lezen maar ook aan de prachtige foto,s te zien. Veel plezier op Bali, geniet ervan!

Groetjes Petra K
  2. Bertine:
    23 oktober 2013
    Ha Bea en Johan! Onwijs leuk om alle verhalen te lezen!
    Gaat goed in Singapore zeg, hoe lang mogen jullie nog genieten daar?
    Lena wordt wel wijs, heel gaaf dat ze Chinees kan
  3. Gerard Jansen:
    Dag Johan en Bea and the kids,

Leuk om jullie ervaringen te lezen op en rond de werkplek van Johan. De kinderen lijken geen last te hebben dat ze zo ver van huis zijn en het als normaal ervaren. Een mooie ervaring waar ze later misschien geen weet meer van hebben. Zo met het hele gezin werken in een ver land betekent denk ik ook wel dat je erg op elkaar bent aan gewezen. Hier in Nederland gaat alles z'n gangetje. Een leuk detail is dat De Vlotterkering van het papier is gekomen en nu echt uit beton en staal bestaat. Vanochtend ben ik bij Sterk Beton geweest om de betonnen bak te bekijken en zelfs aan ik heb hem kunnen raken na 7 jaar papierwerk.

Tot ziens in Nederland.

Groetjes, Gerard en ook van Anneke
  4. Daniel en Paulien:
    24 oktober 2013
    Hoi Johan, Bea, Lena en Jesse

Leuk om weer een mooi verhaal van jullie te mogen lezen! Wat een mooie dingen maken jullie mee! En heel gaaf dat jullie nu als gezin Lekker op vakantie gaan, en wel naar Bali!! Dat lijkt me zo mooi daar! Ik wil jullie nog veel plezier toewensen in Singapore, en een tegekke vakantie in Bali!!

Groetjes Daniel en Paulien
  5. Anita van Vliet:
    30 oktober 2013
    Wat een mooie dingen maken jullie toch mee met elkaar! Geniet en denk nog niet aan huis want voor je het weet is het weer voorbij en zijn jullie weer thuis!
    Groetjes, Anita