Werk enzo 2.

15 oktober 2013 - Singapore, Singapore

Hallo allemaal,
Een stukje van Johan. Dit is al weer een tijd geleden. Een kleine update over mijn werk en een paar andere belevenissen. Het werk gaat best goed. Al sta ik er af en toe versteld van wat ze (operators) kapot kunnen krijgen. Dit door bedienfouten, af en toe een software fout en door de impact op de machines die 24 uur per dag en 7 dagen in de week op volle kracht produceren (bepaalde gedeeltes produceren namelijk al bijna een jaar). Vergelijkbare machines in bijvoorbeeld Nederland zijn klaar na 5 x 8 uur werken en als het druk is misschien 5 x 10 uur. Dit geeft af en toe de nodige stress, vertraging etc.. Vertraging omdat oplossen van problemen mij van mijn installatiewerk afhoudt. Stress omdat ze mijn telefoonnummer ook 24 uur per dag hebben en bijv. zondagavond gebeld te worden en vervolgens van 22.00 uur tot 2.00 uur bezig te zijn. 24 Uur bezig zijn met een PC die gecrasht is of gewoon een telefoontje met een simpele vraag kan af en toe wel wat stress opleveren. Want de hele fabriek gaat 24 uur per dag en 7 dagen in de week door. Het is natuurlijk de bedoeling dat de technische dienst in de nabije toekomst alles zelf moet kunnen oplossen. Hier ben ik ook hard mee bezig om ze zo veel mogelijk te leren en uit te leggen. Dit gaat best goed overdag, maar de nacht storingsdienst moet (helaas) nog veel leren. Ook zijn we druk bezig geweest om de planning aan te passen naar ieders tevredenheid. Hierin waren twee punten heel belangrijk: NatSteel zo min mogelijk productieverlies en Schilt eind november klaar met alles wat in het project verkocht is. Dit omdat er in december en januari ook nog andere projecten gepland zijn en omdat dit goed mogelijk moet zijn en dat we niet onnodig willen vertragen. NatSteel zal later zeker nog met meerwerk en nazorg komen, maar eind november is tot nu toe onze deadline. Hal A (lijn 1 en 2 ) is klaar. Hier had ik het in het vorige bericht over. Lijn 3 is ook klaar en is in productie. Het logistieke gedeelte achter deze machine wordt na volgende week maandag opgestart. Hier ben ik met Vincent (collega) volop mee bezig om te testen. Ondertussen is er afgelopen zondag begonnen met het afbreken van de oude lijn 4. Hier wordt ook weer een nieuwe vloer onder gestort en deze moet a.s. vrijdag klaar zijn. Edwin (baas) gaat deze samen met Aldwin (collega)  mechanisch  voor 95% opbouwen. Voor de laatste 5% staat er nog een stukje oude machine in de weg. Deze wordt gedemonteerd als de 95% in bedrijf is. Een heel verhaal en als je het niet ziet is er misschien weinig van te maken. Het komt er op neer dat er veel gedaan moet worden, maar dat het einde in zicht is. Het einde is nog niet in zicht als we ons nu druk gaan maken met alle nieuwe en extra wensen van NatSteel (meerwerk). Ik heb in de afgelopen tijd een goede club met helpers om me heen verzameld. Dit zijn over het algemeen ingehuurde mensen door NatSteel. Per week bespreek ik hoeveel mensen ik ongeveer nodig heb die week en wie. Gemiddeld zijn er altijd wel acht aan het werk voor mij en hier heb je soms je handen aan vol. Het werken gaat hier heel anders dan dat wij gewend zijn in NL. Maar alles krijgen ze voor elkaar. Het duurt soms even wat langer dan normaal en de afwerking laat soms te wensen over, maar de functionaliteit is er altijd. Iedereen moet je blijven controleren, maar ze hebben nu (na een tijdje samen werken) vaak wel aan een woord genoeg. Met alle druktes hebben we een tijdje geleden ook nog tijd gevonden om een middagje te ontspannen. Nou, ontspannen. De formule 1 was in Singapore. Frans en Richard (collega's) waren er ook en zij wilden graag gaan. Zondagochtend zijn ze vroeg ergens bij een hotel in de rij gaan staan voor kaartjes en hebben (heel aardig) er ook een voor mij mee gebracht. Dit scheelde mij een paar uur in de rij staan! Deze F1 is de enigste F1 in de nacht en het is een straatcircuit. Het circuit is op de straten rondom Marina Bay (centrum van Singapore). De race begon om 20.00 uur. Het is namelijk ongeveer het hele jaar door rond 19.30 uur donker. De straten waren dusdanig verlicht, dat het gewoon licht was rondom het circuit. Ik had nog nooit een F1 race gezien. Ik ben er ook niet echt fan van, maar het is echt een heel dik evenement en een hele dikke race waar je niet zonder oordoppen naar kan kijken. Na de race was er een groot podium waar een optreden van Rihanna kwam. Dit was samen met de nodige bieren heel leuk! Rihanna had er volgens ons iets minder zin in. We lazen later ook dat Rihanna dronken was. Dat verklaarde een hoop, maar dit mocht de pret niet drukken. We hebben afgelopen weken weer bezoek gehad! Mijn pa en ma zijn langs geweest. Hier is Bea veel leuke dingen mee wezen doen. Ze zijn er zelf ook veel op uitgetrokken aan de hand van tips van Bea. Bea kent Singapore ondertussen veel beter dan ik en weet aardig de weg hier. Pap is zaterdagochtend met mij mee geweest om bij een andere klant een machine te repareren. Dit was leuk. Vooral omdat we op de derde verdieping een machine stonden te repareren (bij dit bedrijf hebben ze namelijk gewoon drie hallen boven op elkaar gezet in het kader van m2 zijn duur en beton niet). Vorig weekend was heel gezellig. Jesse al weer 2 jaar oud geworden en we hebben onze eerste korte vakantie gehad! Vier dagen naar Tioman in Maleisië. Hier zal Bea later alles over vertellen. Maar ik wil graag zeggen dat we met snorkelen drie keer haaien zijn tegen gekomen. Aanstaande dinsdag gaan we een week naar Bali. Hier hebben we heel veel zin in. Ik hoop morgen nog wat foto's erbij te zetten. Bea is de volgende die wat vakantieverhalen heeft.

1. Daniel en Paulien:
    He overbuurman,

Goeie dag zeg, ik dacht dat ik druk bezig ben op het werk maar jij spant de kroon! Jeetje wat knap dat je het overzicht houdt, petje af! Mooi verhaal van je werk. Ben echt benieuwd naar de foto's, krijgen we een mooi beeld van jou bouwpakket XXXXXL haha!
    Tof dat je ook F1 hebt kunnen meepikken! Een prettige bijkomstigheid zeg maar
  2. Daniel en Paulien:
    Hè Johan,

Heb ik weer, heb ik een heel verhaal getikt, wordt nog niet eens de helft geplaatst
  3. Daniel en Paulien:
    15 oktober 2013
    Gaat niet helemaal goed Johan met het plaatsen van mijn bericht! Ik mis meer als de helft van mijn verhaal!!!!